Półosie napędowe – co musisz o nich wiedzieć?

Półosie napędowe należą do jednych z najważniejszych elementów wchodzących w skład układu napędowego pojazdu, który odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego, bezpośrednio na koła. W skład każdej z półosi wchodzą dwa przeguby oraz wałek napędowy. Oznacza to, że półosie są elementami składającymi się z kilku elementów, z których każdy może uleć osobnej awarii. Uszkodzenie jakiegokolwiek elementu półosi może wpłynąć na to, że ten element ulegnie szybszemu zużyciu. W tym artykule przedstawimy wszystko, to co warto wiedzieć o półosiach, aby działały poprawnie.

regeneracja półosi i przegubów

Z czego zbudowane są półosie?

Każda z półosi wchodzących w skład układu napędowego zbudowana jest ze sztywnego wałka, na którego końcach znajdują się przeguby. Samochód posiadające napęd na przednią oś, są wyposażone w przeguby znajdujące się od wewnętrznej strony skrzyni biegów oraz przy piaście umieszczony jest przegub zewnętrzny. Ze względu na taką budowę, półosie poddawane są dużym skrętom, dlatego właśnie przegub wewnętrzny posiada przesuwne połączenie. Dzięki temu możliwy jest ruch przy małym kącie załamania, a przegub przy piaście umożliwia skręcanie kołami.

Przyczyny uszkodzeń półosi

Półosie są tak projektowanie i budowane, by wytrzymywać prace nawet w bardzo trudnych warunkach. Niewłaściwa eksploatacja może jednak doprowadzić do szybkiego uszkodzenia tej części. Najczęściej uszkodzeniu ulegają przeguby zewnętrzne. Do uszkodzenia półosi najczęściej może doprowadzić gwałtowne ruszanie na skręconych kołach, niekontrolowane ruszanie, zbyt duże obciążenie pojazdu oraz zanieczyszczenie przegubów. Najczęściej to właśnie zanieczyszczone przeguby są przyczyną usterek. Często także dochodzi do rozszczelnienia gumowych osłon i zniszczenia łożysk przegubów. Jeżeli w naszym samochodzie źle ułożymy ładunek lub przeciążymy pojazd, to konsekwencją tego może być wygięcie półosi.

Regeneracja półosi

Uszkodzenia półosi mogą w bardzo negatywny sposób wpływać na prowadzenie pojazdu, a w niektórych przypadkach może całkowicie to uniemożliwić. Po uszkodzeniu półosi niektórzy mogą się zastanawiać czy lepiej regenerować daną część, czy lepiej może zainwestować w nową. Naprawa tego elementu jest zazwyczaj opłacalna, jednak istnieją wyjątki. Często awarii ulegają łożyska z przegubów zewnętrznych. To elementy mocno narażone na naprężenia w trakcie jazdy, dlatego ich regenerowanie nie jest najlepszym rozwiązaniem i zalecana jest wymiana ich na nowe.

Jeżeli chodzi zaś o przeguby wewnętrzne, to ich regeneracja jest jak najbardziej sensowna. Regenerowanie tych elementów jest znacznie tańsze niż zakup nowych części. Nawet całe półosi, które uległy wygięciu, warto regenerować. Wygięcie mierzy się specjalnym urządzaniem, za pomocą którego sprawdza się, czy trzeba już ja prostować. Jeżeli zachodzi taka potrzeba, to półoś jest prostowana na specjalnej prasie. Jest to znacznie tańsze niż zakup nowej półosi.